torsdag 11 februari 2010

Begreppsförskjutning tvingar mig att bli islamofobofobofob



Dilsa Demirbag, Gulan Avci, Nabila Abdul-Fattah och Sakine Madon skriver då och då om islamofobi. Låt oss reda ut vad islamofobi i praktiken omfattar och innebär – för praktiserande troende muslimer:
För troende, praktiserande muslimer är försäljning av svin i affärer islamofobi. Alkoholförsäljning på restauranger, barer och butiker ytterligare bevis på intolerans mot muslimers religionsfrihet. Vidare upplever dom kvinnor som visar håret och sina bara ben och armar som en direkt provokation mot troende praktiserande muslimers rätt att slippa se hud och hår.
I t.ex Iran klassas det Kurdiska Nyåret Newroz som ett brott mot islam och alltså islamofobi.
Dags för dessa – ofta riktigt bra skribenter – att skippa konceptet "islamofobi" och hitta ett nytt och bättre spår att slå in på. Med ovannämnda definition har alla vi i Sverige rätt att vara islamofober. Det är helt i sin ordning att vara islamofob i Sverige – kanske är det till och med vår skyldighet att vara det. Men Demirbag, Avci, Abdul-Fattah och Madon kanske menar något annat? Det är jag säker på. Kalla det då i så fall detta andra så att vi vanliga människor förstår vad ni menar – egentligen!
Vi håller ju ofta med er, i sak.