torsdag 17 juli 2008

.


I samma ögonblick vi kommer ut från Konsum sker det. Skåpbil och motorcykel kraschar in i varandra. Allt blir tyst. Jag kommer på att jag glömt köpa det som förde mig till Konsum. Går tillbaka. Det är en annan historia.
Återigen grydde dagen med mobiler som surrar.
Vill ge den till pappa. Ikko hittar först men Memo-Kim är störst. Bråk. Långt, länge, intensivt och alldeles alldeles... outhärdligt. Sen var det glömt. Två löskokta ägg till Ikko och två hårdkokta till Memo-Kim. Fikonmarmelad på rostat bröd. Prästost och salt.
Emulator inte nedladdad. Lång väntan och overkliga förväntningar. Möjlig lycka lockar i slutet av nedladdningen. Tunga regn föll från både ögon och himmel. Solsken när vi gick upp från T-Rådhuset. Död fågelunge på asfalten gjorde att allt blev tyst. Träffa Anna och Caroline. Bananer, läsk och ostade frallor på Vivo Fridhemsplan. Hastig drop-in på tatuerarstudion på S:T Eriksgatan. Audi tutar. Vasaparken tills molnen åter rullar in över oss. Tunga droppar – igen! först från himmel sedan från ögon. Omvänd ordning. T-Bana. Avstigning för samtliga trasseltanter. Solsken på T-Ropsten. Tant med käpp hälsar. Jag log. Leksakshörnan. 'WC' på dörr. Pojkarna med spjut och pilbåge kommer ut. Utan vapen. Mörka kläder. Mycket skratt. Gosedjur utan ansikte. Jättekul. – Länge!
Ikko berättar att han tagit alla moln och slängt in dem i solen, förutom ett. Det molnet har delat upp sig och blivit fler. Så minns jag Ikko säga till mig.
Jag vill gå in på Konsum. Köpa glödlampa till nya svarta lampan. Stor sockel. Kommer ut med potatis, läsk, choklad och brungräddat knäckebröd. Krasch!
Hoppa sönder sängen för andra gången. Titta på TV. Stänga av TV. Rita robotar. Googla på kvalster. Läsa saga. Sova.